VAL!

Alla ställs Vi inför olika val i livet, vissa är svåra, andra är lätta, det tredje ger oss ingen egentlig valmöjlighet.......
Jag har inte valt att få cancer, jag har inte valt att genomgå en jobbig kemoterapi i form av cytostatikabehandling. 
Några väljer svåra vägar i livet, utbildningar, karriärer, motionslopp mm. I frågan finns alltid ett val, i några frågor, som tex. sjukdom, finns det inga val. Tror att de allra flesta förstår vad jag menar........
 
Idag har vi en stor högtidsdag i landet Sverige, vi ska få gå till val! Det är en demokratisk rättighet men även skyldighet att ta sig till vallokalen o ta ställning! En grundkurs i demokrati skulle vara på plats i vårt land, från enskild privatperson till styrande riksdagspolitiker o till media! Många förstår inte demokrati! En märklig notis är att extrema partier, åt höger eller vänster, är att man tycker det är ok att använda våld mot motparten.....! Värst i detta är faktiskt den extrema vänstern.......! 
 
Vårt ansvar idag är att välja personer, partier, som verkligen kan föra vår talan. I mitt yrke har jag dessvärre åtskilliga gånger mött personer, folkvalda politiker, som fullständigt tappat sin verklighetsförankring o missförstått sin roll. Ur detta växer det dessvärre ett politikerförakt! Åtskilliga är fallen där jag i kontakt med folkvalda politiker slagits över hur personen sätter sig på höga hästar o ser sig vara förmer än andra. Frapperande är oxå att flera av dessa anser sig veta bättre än alla andra o plötsligt ser sig som en expert av frågor som de rimligen inte kan veta mer om än den skickliga yrkesarbetaren som står framför dem..... Illa! Jag ger med min röst Er ett förtroende, schabbla inte bort det! 
 
Gå o rösta med er/oss! Det är vårt demokratiska ansvar! Lycka till, både till er som ger er röst o till er som får vår röst! 
 
Tillbaka till min o min familjs belägenhet. Det har varit en riktig skitvecka! Behandling i måndags o tisdags o skitdagar i onsdags, torsdags o fredags. Förutom de vanliga symptomen en kraftig huvudvärk, balansrubbningar o svettningar samt sömnproblem. Uppriktigt o ärligt oerhört jobbigt! Jag är tacksam för alla hejjarop om att jag ska kämpa o inte ge upp men i min verklighet blir det i dessa stunder bara ord! Det är inte helt lätt att hålla hög moral o lida i sin tysthet när man mår så fruktansvärt dåligt! Jag förstår dem som ger upp, även om jag naturligtvis inte kommer att göra det! Jag kan inte begära sympati eller empati över min situation för Ni kommer aldrig att förstå vad jag går igenom utan att ha gjort det själv! På tal om val så kunde jag välja bort min behandling under eget juridiskt ansvar men det gjorde jag ju naturligtvis inte. Riskerna med återfall av The Big C är betydligt större utan kemoterapi men det finns inga garantier! Alltså ställs vi inför val som egentligen inte är något val o där valmöjligheterna är kraftigt begränsade! 
 
Jag är glad över att jag begåvats med en familj med bägge fötterna på jorden, ett steg i sänder i med- o motgång så når vi tillsammans snart fram till halvtid o utvärdering o så småningom fram till i februari då jag förhoppningsvis är friskförklarad! Min familj får bära ett stort lass! Vi är dåliga på att be om hjälp o dessvärre uppfattar jag frasen "säg till om Vi kan hjälpa dig/er" som inte helt genomtänkt o ärligt menad! Vi måste bli bättre på att be om hjälp! 
I min verklighet har nu två av mina fd. "rumskompisar" på lasarettet i Kalmar gått vidare in i evigheten. Jag hade ingen relation till dem men det är ändå ett påminnande om vår förgänglighet! Samtidigt har en kollega o vän nu fått sin diagnos om obotlig cancer vilket ger mig ett allvarligt kvitto på den sjukdom vi har. Allvar är ordet för dagen!
 
Idag är det en högtidsdag! Skjorta o slips på för att promenixa bort till vallokalen o deltaga i 2014 års superval!
 
Ha det därute! 
M