Tre dagar in i kuren.

Allmän trötthet, stickningar i fingrar o tår. Mosig i hjärnan o lätt illamående. Det är känslorna som beskriver hur jag just nu mår.
 
I måndags var jag kallad till kl. 08.00. till cyt.mott. i Kalmar. Ett meddelande på mobilen angav att jag skulle vara där kl. 09.30. eftersom läkarordinationen kunde dra ut på tiden. 09.30. var jag på plats o enligt sekreteraren skulle jag vara där kl. 11.00. Å nej, kommunikationsmiss.....igen! 
 
Fick komma in på behandlingsrummet 09.35. o fick förberedande dropp för att rena njurar mm. via nål i PAC:en, Port á carten. Först kl. 11.15. kom min ordinerade cytostatika. Reagerar varje gång över att sjuksyrran tar på sig en tjockare skyddsrock då behandlingen startar, på fråga varför de gör detta så var svaret att det medel jag som patient får är mycket starkt o om behållaren skulle läcka skulle personalen få frätskador.......Jösses! Oxå skälet till varför man inte lägger en nål via pvk i venen/ådern, ämnet är kraftigt frätande o om det skulle spricka kan man få invärtes frätskador. 
Ca två timmars dropp m den nya kuren. Därefter injektioner av annat cytostatika samt andra, illamåendedämpande medel. Då hände det........ont samt obehagskänslor i halsen, känsla av köld över bröstet. Såg direkt på sjuksyrran att detta inte var bra...... Efter en stund hade jag ytterligare en sjuksyrra samt tre läkare på rummet. En av läkarna uttryckte att om jag nu var allergisk mot det andra ämnet som injicerats i mig så visste man inte hur man skulle kunna behandla mig...... Så här efteråt kan jag tycka att det var en korkad kommentar, som om jag skulle "ångra" min reaktion för att få fullfölja behandlingen eller? Dunderdos m antihistamin, Tavegyl, vilket kan ge en tröttande effekt..... Blev lätt oense med en sjuksköterska o läkare som jag ansåg talade över huvudet på mig, betonade att de ju faktiskt kunde fråga mig eftersom det var mig det gällde o att jag låg på britsen framför dem. Sköterskan skämdes o försökte förklara sig....... Inte läkaren....... Vill dock betona att personalen i allmänhet är suverän!
Lååååång väntan o sakta injektion, sannolikt reagerade jag över det första cytostatikaämnet via dropp, får nog fördubbla tiden på aktuell kur nästa gång för att gå skonsammare fram. Tretimmarsbesöket blev sex o en halv timme! Fick avsluta m EKG o Troponinprov innan hemgång. Dagen efter förstod jag att man trodde att jag under kvällen eller natten skulle komma in akut m bröstsmärtor igen..........Det förstod jag på sköterskans reaktion då jag kom för behandling dag II under tisdag morgon. Hon hade varit uppenbart orolig för detta men så blev det ej! 
Inga bröstsmärtor, knappt något illamående bara illtrött! 
 
Dag II bjöd på renande dropp, ett antal injektioner via PAC:en av cytostatika samt några ämnen som förstärker effekten. Entimmesbesöket blev bara två timmar. Har nu träffat tre/fyra sjuksyrror i min behandling, lite jobbigt att dra min story för alla, uppenbarligen har de ej tid att läsa journalen. Tycker dock att de är bra! Min ordinarie syrra har semester o det tycker jag självklart hon är värd! Semester? vad är det? Har man det under sommaren? Inte jag, i alla fall inte under 2014! Lite självironi där......
 
Trött, obehagskänsla vid inmundigande av varm samt kall dryck, huvudvärk, lätt illamående, stickningar i fingrar o tår samt "mosig" hjärna är de biverkningar jag hittills känt. Känner mig drogad o det är jag ju oxå. Peppar, peppar, inga bröstsmärtor........än. 
Var ute o gick en promenix under em. Tänkte gå runt sjön, ca 30 min, men eftersom jag kände mig ok blev det ca 50 min promenix. Dessförinnan hade jag sovit mellan kl. 09.00.-12.00. (!) 
 
Trött ikväll oxå, grillade lite korv till middagen o det funkade bra, behöver göra lite vardagsbestyr oxå.....
Till firman en stund i morgon, kanske inte hela dagen men nästan..... Lär väl knappast leda produktionen i morgon heller men det har jag ju vett nog att begripa......
 
Ytterligare ett personligt o dagboksliknande inlägg, blottar mig helt o söker fortfarande vare sig empati eller sympati men förståelse för min o min familjs situation samt alla medlidande i liknande behandling.....
Ni som vill läser, övriga låter bli! 
 
Nu kör vi vidare, om inget oförutsett inträffar, med 14 dagarskurer under 6 månader...........
Blodtryck o blodprov på Astrakanen tors/fre varannan vecka, därefter kur på cyt.mott. mån/tis varannan vecka....
 
Fixar det här även om det stundtals är j-ligt tetigt! 
Ska stå på Head Supershape, I-Shape, Titan, i februari.......så det så! 
M
 Bild tagen i Österrikiska alperna i Hollersbach, Kitbuhel, i mars 2014. Godare medicin än cytostatika......