Livets bräcklighet......

.......har vi återigen blivit påtagligt påminda om.
En medarbetare förlorade oväntat o hastigt en kär bror i lördags o en i vänskapskretsen sitter o vakar på bädden för sin far. Våra tankar o vår värme till dem i deras svåra stunder. Jag har nu uppnått den ålder där jag personligen varit involverad i saken några gånger o kan inte längre räkna på fingrar o tår hur ofta jag upplevt det på ett yrkesmässigt sätt. Det är inte lätt......inte någon gång!
 
Lika säkert som det kommer solsken efter regn kommer det regn efter solsken! 
Uttrycket är slitet men ack så sant: "-Lev i nuet..... i morgon kan det vara försent!" Kanske inte alltid så lätt att hinna med bland alla måsten o krav på oss i olika miljöer, jobb, familj, fritid, föreningsliv......osv. Många har uppfattningen att "jobbet inkräktar för mycket på fritiden", "dygnet har för få timmar för att få jobbtiden att räcka till" osv.
Några jobbar för att leva medan andra lever för att jobba! Jag vet var jag står i frågan! Ekonomin blir allt viktigare för fritiden vilket innebär att man måste jobba mer på bekostnad av mindre fritid......... Ja jösses, lagom är, som vanligt, bäst! 
 
Rikspolisstyrelsens löneförhandlingar m Svenska Polis Förbundet har strandat....... Verkar falla ut i lönenämnd o stupstock. Ack, ack, ack. Frågan är på fullaste allvar; "-Vad är det värt?" Landet består idag av drygt 9 milj. befolkning. Av dessa har ca 20.000 personer yrke som polis. Det gör 0,0022 poliser/invånare. Tryggt? Sådär!
Uppklarningsprocent? Nej inte särskilt bra! ............? Resultat kopplat till resurs? Tabu!  Medvetandegöra! Dax för en ordentlig uppgradering av polisens status innan yrket förfaller! Jag jobbar inte fackligt, är arbetsgivarrepresentant, men......jag delar inte rikspolitikens o RPS uppfattning i frågan! Som sagt; "-Vad är det värt?"
När jag sökte in vid polisen i mitten på 80-talet så var vi ca 6000 sökande på 150 platser. Antalet platser är ytterst flexibelt nuförtiden men vi har alltid ett representativt högt antal sökande/plats! Det är, o ska vara, svårt att ta sig in! Det är, o ska vara, svårt att ta sig igenom utbildningen!  Nåja, allt löser sig 2015 då landet Sverige får en nationell Polismyndighet o Säkerhetspolisen blir en egen myndighet......? Det är först nu medarbetare och vi själva börjar förstå vilken faktisk förändring vi ska genomgå! Positioner bevakas, ni som säger något annat ljuger eller begriper icke bättre....! 
 
Jag, i sällskap av La Familia, besökte Kulturskolans uppsättning av Grease på Folkan i Nybro i lördags! Finns inget annat ord än succe! Jättebra av alla, ensemble, orkester, ljud o ljus, helt enkelt fantastiskt bra! Maja Sjöström gjorde en mycket bra tolkning av karaktären Miss Lynch! Lysande! Ja, jag är väldigt partisk, det ger jag mig rätten att vara! Framförallt verkar gänget på o omkring scen ha fantastiskt kul ihop!  
 
Livet består av skiftningar, ena dagen solsken o varmt, i nästa stund kommer det en regnskur, hagelskur eller snöstorm. Ena dagen står man på skär i en carvingbacke på berget i fullaste solsken i kall o torr snö, lyssnar på näktergalen en varm försommarkväll i solnedgången på altanen i V-by........nästa dag försöker man gå till jobbet en tisdagsförmiddag i 22 sekundmeter m blötsnö över oss......cyklar hemåt i motvind under ett iskallt höstregn i alldeles för tunna kläder.......
Men.....om man inte får ha det jävligt då o då......då vet man inte när man har det bra! Om man inte får ha tråkigt vet man inte när det är kul! Om man inte får en dålig biff vet man inte när man får en bra! 
 
Det som händer runtomkring oss just nu är livet. Gäller att förstå det. Vi föds, växer upp, lever, mer eller mindre intensivt....lika säkert som att vi föds....dör vi, det är lika för alla! 
Klart slut från en löjligt filosofisk snut!